loading...
test
RezaMousavi بازدید : 182 دوشنبه 26 خرداد 1399 نظرات (0)

همه حرف‌ها را می‌توان در یك کلمه چکیده كرد: ذن. بله، سادگی صلح‌طلبانه یكی از عناصر اصلی طراحی متواضع نزاکت ژاپنی است.

 

 

 

وجود هزاران سنه سنت در كشور ژاپن تاثیر زیادی بر روی زیبایی‌شناسی معماری و طراحی درونی آن گذاشته است و نتیجه آن یك گونه طراحی درونی زیاد فرهنگی و ملایم شده است.

 

سبك ژاپنی حول محور حیات آرام و منظم، اهمیت دادن به تعادل، نظم، ترتیب، رسوم باستانی، و عشق به زیبایی طبیعی می‌چرخد.

 

 

طراحی دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

وقتی كسی مراسم کهنه چای خوردن و سبك زندگی ژاپنی را درك كند، آن‌گاه این دانش به سرعت برایش تبدیل به فرهنگی ارزشمند می‌شود كه استفاده از ایده‌های موجود در این فرهنگ می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی حیات روزمره او بگذارد. حتی اگر این گفته دلیل محكمی برای وارد كردن طراحی ژاپنی به زندگی‌تان نیست، می‌توان از سبك ژاپنی به هدف به کارگیری تعالیم ذن در زندگی روزمره بهره‌گیری كرد. آیا بهتر نیست كمی صلح و هماهنگی را وارد خانه‌های خود كنیم؟

 

از آن‌جایی كه سبك ژاپنی یكی از سبك‌های پرطرفدار در گیتی است و می‌تواند آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد، ما در این مطلب کوشش می‌كنیم 10 نكته در باره طراحی به سبك ژاپنی را با شما در میان بگذاریم الی بتوانید از ایده‌های آن در طراحی درونی خانه خود بهره‌گیری كنید.

 

 

طراحی دکوراسیون خانه به سخیف ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

1) عناصر طبیعی موجود در فضاهای داخلی كه به سبك ژاپنی طراحی شده‌اند

 

در نزاکت ژاپنی عشق به طبیعت و ارج به آن ریشه بسیار عمیقی دارد. بهترین گذرگاه برای ایجاد یك پیوند قوی با دنیای طبیعی این است كه آن را وارد فضای حیات خویش كنیم.

 

اضافه كردن گیاهان سنتی ژاپنی، مانند بونسای (bonsai) و بامبو، به فضای داخلی منزل تقسیم كوچكی از دانش ژاپنی را وارد حیات ما می‌كند. البته نه تنها از این گیاهان بلكه از هر نوع گیاه سبزی می‌توان کاربرد كرد و کماکان به سبك ژاپنی متعهد بود. تنها در این باره بهتر است از گیاهان شفاف و شاداب مثل نخل یا اركیده در منزل خویش بهره‌گیری كنید.

 

 

 

استفاده از چیدمان گل‌های رنگارنگ در خانه‌های ژاپنی اصلا معمول نیست، فلذا هر نوع گیاهی كه گزینش می‌كنید مهم نیست، چیزی كه مهم است چیدمان ساده و طبیعی این عناصر است.

 

خانه‌های ژاپنی هم‌چنین از راه پنجره‌های کبیر كه مایه می‌شود مناظر بیرونی در هر زاویه‌ای دیده شوند طبیعت را وارد فضا درونی می‌كنند. مانند این اتاق خواب، كه در عكس پایین آن‌ را مشاهده می‌كنید، درهای كشویی شیشه‌ای مناظر بیرون خانه را وارد فضای داخلی می‌كنند. منزل خود را رو به زیبایی‌های طبیعت باز كنید.

 

 

 

طراحی دکوراسیون خانه به سخیف ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

2) وان‌ از عناصر مهم در طراحی درونی به سبك ژاپنی است

صدای آرام قل‌قل كردن آب گوش‌ شما را پر می‌كند و به سرعت تاثیری آرامش‌بخش بر روی شما می‌گذارد. درست مانند گیاهان، عناصر آبی در خانه‌های ژاپنی حتما حضور دارند.

 

اُفورو (Ofuro)، كه در ژاپنی به معنای گرمابه است، یك سنت بسیار خوب در طراحی ژاپنی است كه شما هم می‌توانید آن را به منزل خود اضافه كنید. وان‌های ژاپنی كوچك و عمیق هستند و معمولا در كنار آن‌ها یك گونه نیمكت پیمان دارد. این وان‌ها در شرق آسیا زیاد باره استفاده پیمان می‌گیرند و افرادی كه به پیگیری تسکین در خانه خود هستند از این نوع وان‌ها کاربرد می‌كنند.

 

حمام منزل خویش را با اضافه كردن یكی از این وان‌های ژاپنی تبدیل به خلوتگاهی آرامش‌بخش كنید. به کارگیری این گونه وان‌ها به نوعی نقطه تماس طراحی شرقی و طراحی غربی است و مایه می‌شود لغایت فضایی همانند فضای یك اسپا در خانه شما ایجاد شود.

 

 

طراحی دکوراسیون منزل به سخیف ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

3) صفحه‌ها یا درهای كشویی به سبك ژاپنی

به درهای كشویی ژاپنی شوجی (Shoji) می‌گویند و این نوع درها یكی از عناصر طراحی ژاپنی هستند.

 

به انگیزه خرج بالای مسكن در ژاپن، خانه‌های این كشور معمولا كوچك هستند و اكثر ساكنان آن‌ها مستاجر هستند، به همین علت هر سانتی‌متر از مکان در طراحی داخلی مهم می‌شود. برعكس درهای معمولی، درهای شوجی به چهره ستانی حركت می‌كنند و نسبت به درهای لولایی فضای بیش‌تری را اندوخته می‌كنند.

 

صفحه‌های ژاپنی معمولا از كاغذ مات نرم كه در داخل یك چارچوب چوبی قرار می‌گیرند ساخته می‌شوند. با این وجود، گونه ها امروزین این صفحه‌ها به صورت آنلاین به فروش می‌رسند و معمولا از پنل‌های شیشه‌ای كه در تو یك شبكه چوبی قرار گرفته‌اند ساخته می‌شوند.

 

یكی از ویژگی‌های مهم و كلیدی این صفحه‌ها، برعكس درهای معمولی، این است كه مانع ورود روشنایی طبیعی به مکان نمی‌شوند و هم‌چنین مناظر طبیعی را از درون آن‌ها می‌توان دید. خراب كردن یكی از دیوارها و قرار دادن یك در شیشه‌ای به سبك درهای ژاپنی به جای آن می‌تواند مسیر بسیار خوبی برای وارد كردن سبك ژاپنی به فضای درونی منزل باشد.

 

 

طراحی دکوراسیون منزل به سخیف ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

4) عناصر چوبی و بامبو در طراحی درونی به سبك ژاپنی

یكی از بهترین راه‌ها برای هماهنگ شدن با طبیعت اضافه كردن عناصر طبیعی چوبی به تو خانه است. نزاکت ژاپنی به به کارگیری عناصر چوبی در کل قسمت‌های خانه معروف است.

 

دیوارها، درها، قاب صفحه‌ها، و چارچوب‌ها تمامی از چوب طبیعی ساخته می‌شوند. متداول‌ترین چوب‌هایی كه از آن‌ها در خانه‌های ژاپنی کاربرد می‌شود چوب درختان افرا، سرو، شوكران، و كاج قرمز است. بامبو نیز یكی از چوب‌های پرطرفدار در دانش ژاپنی است كه همانطور كه در عكس زیر می‌توان تماشا كرد متعلق به در عناصر تزئینی استفاده می‌شود.

 

بافت چوب را می‌توان در تمام قسمت‌های خانه‌های ژاپنی مشاهده كرد. با اضافه كردن كفپوش‌های بامبویی یا صفحه‌های چوبی کوشش كنید این عناصر طبیعی چوبی را وارد فضای زندگی خویش كنید. این چوب‌های طبیعی تاثیری آرامش‌بخش بر فضای خانه شما می‌گذارند و قطعا شما از این حالت لذت خواهید برد.

 

 

 

طراحی دکوراسیون منزل به سخیف ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

5) فضای ورودی به سبك طراحی ژاپنی

فضای ورودی در خانه‌های ژاپنی جنكان (Genkan) نامیده می‌شود. فضای ورودی جایی است كه ساكنان خانه برای خوشامدگویی به مهمانان به آن‌جا می‌روند. هم‌چنین مردم ژاپن كفش‌های خویش را در این مکان درمی‌آورند و آن را با دمپایی‌های خانگی تعویض می‌كنند.

 

همانطور كه در عكس زیر می‌بینید، فضای ورودی حائز یك قفسه یا كمد با اسم گتاباكو (Getabako) است كه كفش‌ها در آن‌ها نگهداری می‌شوند (البته برعكس عكس پایین در این قفسه‌ها نوك كفش‌ها رو به بیرون پیمان می‌گیرد). همانطور كه باز هم در عكس پایین مشخص است، فضاهای ورودی دارای ظاهر ساده‌ای هستند و در طراحی آن‌ها از عناصر چوبی کاربرد می‌شود. هم‌چنین ورود نور طبیعی در این مکان عنصری تغییر ناپذیر در خانه‌های ژاپنی است.

 

هم‌چنین استفاده كفپوش‌هایی كه از كاشی‌های سنگی ساخته شده‌اند در خانه‌های ژاپنی، به اخص در فضای ورودی، بسیار محبوب هستند. برای این‌كه بتوانید چنین طراحی‌ای را در خانه خود اجرا كنید، ما به شما توصیه می‌كنیم كه خطوط ساده و مستقیم طراحی ژاپنی را تقیلد كنید. منظم نگه داشتن فضای ورودی شاید سخت‌ترین كار باشد، اما کوشش كنید با استفاده از ایده‌هایی هوشمندانه این محیط‌ را تمیز و منظم نگه دارید لغایت وقتی وارد خانه می‌شوید شلوغی کارایی منفی بر روی شما نگذارد.

 

 

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

6) مبلمان به سبك ژاپنی

اگرچه اكثر خانه‌های ژاپنی دارای فضاهای مبله برای مقاصد گوناگون مثل گردهمایی فامیلی یا فضایی برای تماشای تلویزیون نیستند، ولی همچنان می‌توان سادگی طراحی ژاپنی را وارد قسمت‌های گوناگون خانه كرد.

 

اكثر مبل‌های ژاپنی ارتفاع كمی دارند و یا در مراسم سنتی چای خوردن معمولا به جای مبل از بالشتك‌های سنتی ژاپنی بهره‌گیری می‌شود. برای این‌كه این نوع طراحی را در خانه خویش اجرا كنید می‌توانید به سادگی از مبل‌هایی كم ارتفاع همانند میزهای كناری ساده و چارچوب تخت‌خواب موجود در عكس ذیل بهره‌گیری كنید.

 

یا می‌توانید پا را كمی فراتر گذاشته و از میزهای كم بلندی ژاپنی و بالشتك‌های سنتی این كشور بهره‌گیری كنید. از این میزها می‌توان به عنوان میز غذاخوری استفاده كرد و مطمئنا خوردن غذا بر روی این میزها می‌تواند زیاد رمانتیك و متفاوت باشد. چه بخواهید طراحی غربی را با طراحی شرقی تركیب كنید و چه بخواهید كاملا از عناصر شرقی استفاده كنید، می‌توانید از سبك مبلمان ژاپنی در طراحی خانه خویش کاربرد كنید.

 

 

طراحی دکوراسیون منزل به سخیف ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

7)  اصول طراحی مینی‌مالیستی ژاپنی

همانطور كه لغایت الان متوجه شده‌اید، طراحی ژاپنی ساده و مینی‌مالیستی است. بی‌نظمی و شلوغی در خانه‌های ژاپنی جایی ندارد. همانطور كه در بالا بحث كردیم، برخی مواقع حتی از مبلمان در یك منزل ژاپنی کاربرد نمی‌شود.

 

چگونه می‌توانید به زیبایی‌شناسی طراحی ژاپنی دست یابید ولی کماکان خانه‌ شما حائز مبلمان و عناصر نوین باشد؟ نكته این‌جاست كه باید سعی كنید فضای خانه خود را ساده و منظم نگه دارید. اكثر طرفداران طراحی مدرن اجرای چنین ایده‌ای را در فضای خانه ساده و دست‌یافتی می‌دانند.

 

مبلمان باید مدرن باشد، از خطوط مستقیم تشكیل شده باشد، و از چوب طبیعی ساخته شده باشد. نورپردازی باید زاویه‌دار و مدرن باشد (همانطور كه در طباخ خانه موجود در عكس پایین می‌بینید). یا نورپردازی می‌تواند تقلیدی از سبك نورپردازی ژاپنی كه در آن از فانوس بهره‌گیری می‌شود باشد. به طور كلی برای تقلید از این سبك ساده و منظم باید به تعقیب یك طراحی نوین باشید. همه چیز باید با هدف در جایی قرار گرفته باشند و فضایی كه در آن پیمان گرفته‌اند ویژه آن‌ها طراحی شده باشد. هیچ وسیله‌ای نباید بی‌استفاده و خارج از نظم كلی محیط‌ باشد. مطالعه هنر فنگ‌شویی می‌تواند به شما در طراحی مینی‌مالیستی خانه خود به سبك ژاپنی كمك زیادی كند.

 

 

طراحی دکوراسیون منزل به سخیف ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

8) فضای مفتوح و نورپردازی طبیعی از عناصر كلیدی در طراحی ژاپنی هستند

همانطور كه در بالا اشاره شد، فضای باز و اصول طراحی مینی‌مالیستی عناصر اصلی طراحی ژاپنی هستند. بنابراین بیایید به گذرگاه دیگری برای پیاده كردن سبك ژاپنی در خانه خود نگاهی بیاندازیم؛ این گذرگاه جدید نورپردازی طبیعی است.

 

نور طبیعی به طرز وسیعی این خانه‌ها را پر می‌كند و باعث ورود مناظر آرام و رنگ‌های زیبای طبیعت به درون منزل می‌شود. چه راهی می‌تواند بهتر از صریح برپایی فضای منزل باشد؟ استفاده از پنجره‌های کبیر و وسیع و دهانه موجود در سقف مثل نورگیرها گذرگاه بسیار نکویی برای  روشن ساختن خانه با نور طبیعی است.

 

در طراحی ژاپنی به هیچگونه از پرده‌های وزین و كلفت بهره‌گیری نمی‌شود. آن‌ها تنها كاری كه می‌كنند بازدارندگی از ورود نور طبیعی به داخل خانه است. کوشش كنید هیچ مانعی را در مساوی پنجره‌های خانه خویش پیمان ندهید، ولی اگر این امر امكان‌پذیر نیست، کوشش كنید از سایه‌بان‌های بامبویی و یا پرده‌های نازك و ساده بهره‌گیری كنید. به کارگیری نور طبیعی بهترین گذرگاه برای صریح ساختن منزل است.

 

 

طراحی دکوراسیون منزل به سخیف ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

9) رنگ‌های پرطرفدار در طراحی ژاپنی

همانطور كه گفته شد در طراحی ژاپنی سعی می‌شود بیش‌ترین انسجام با طبیعت وجود داشته باشد، به همین انگیزه در این سبك از رنگ‌های موجود در طبیعت استفاده می‌شود. رنگ‌های غالب در طرحی ژاپنی از رنگ قهوه‌ای موجود در چوب و رنگ سبز گیاهان ریشه می‌گیرند. هم‌چنین كفپوش‌ها از جنس چوب یا كاشی‌های سنگی به رنگ خاكستری هستند و اكثر دیوارها با صفحه‌هایی كه از كاغذهای مات ساخته شده‌اند جایگزین می‌شوند.

 

نتیجه چنین طراحی یك پالت رنگی ساده می‌شود كه رنگ‌های آن همگی خنثی هستند. چگونه می‌توانیم این نوع پالت را در خانه خویش اجرا كنیم؟ سعی كنید با به کارگیری قفسه‌ها چوبی، پنل‌های دیواری چوبی، و كفپوش‌های چوبی عناصر طبیعی چوبی را وارد فضای زندگی خود كنید و از رنگ خاكستری كاشی‌های سنگی در كفپوش‌ها و حتی مبلمان خانه خویش استفاده كنید (به عكس پایین پروا كنید).

 

هم‌چنین، کوشش كنید با به کارگیری گیاهان خانگی رنگ سبز را وارد خانه خود كنید. هنگام برگزیدن پالت رنگی سادگی اصلی‌ترین عامل است. به فضای خارج از پنجره خانه خود نگاه كنید تا ببینید از چه رنگ‌هایی می‌توانید در طراحی درونی منزل خود بهره‌گیری كنید.

 

 

 

طراحی دکوراسیون خانه به سخیف ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

10)  یك فضای آرامش‌بخش بر پای بست، تعالیم ذن ایجاد كنید

با خلق حال و هوایی آرام و ساكت در خانه خود كه می‌توان از راه مدیتیشن، چای خوردن، و یا سپریدن یوگا به آن دست یافت به طور كامل دانش صلح‌طلبانه ژاپن را وارد زندگی خود كنید.

 

به اتاق موجود در عكس پایین توجه كنید. این اطاق كاملا بر بنیاد عناصر طراحی ژاپنی طراحی شده است و بسیار آرامش‌بخش است. به راحتی می‌توان در این فضا چای ژاپنی نوشید. یك فضای آرام در خانه خود را برای اتمام مدیتشین و یا تنها نشستن و آرام شدن در عقیده بگیرید. تنها یادتان باشد در این مکان یك بالشتك قرار دهید لغایت هنگام سپریدن این كارها خسته نشوید. اگر می‌توانید یك عنصر آبی نیز به فضا اضافه كنید لغایت سایر هیچ صدایی كه حواس شما را پرت كند در محیط‌ وجود نداشته باشد.

 

دیوارهای اتاق خود را به رنگ سبز یا قهوه‌ای ملایم درآورید، گیاهان سرزنده و شاداب به مکان اضافه كنید، و موسیقی آرامش‌بخش توزیع كنید. اكنون فضای شما تبدیل به یك فضای ذن شده است و كاملا در یك فرهنگ ژاپنی غرق شده‌اید.

 

 

طراحی دکوراسیون خانه به سخیف ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

 

 

اگرچه ممكن است شما در فضایی كه در آن نزاکت باستانی ژاپن هستی داشته باشد رشد نكرده‌ باشید، اما همچنان می‌توانید به زیبایی‌شناسی آرامش‌بخش موجود در طراحی ژاپنی علاقه‌مند شوید كه عمیقا در تاریخ ریشه دارد.

 

برای دستیابی به چنین طراحی‌ای در منزل خود، از خطوط ساده، مستقیم، و مینی‌مالیستی موجود در طراحی ژاپنی در قسمت‌های گوناگون خانه خود تقلید كنید. این عناصر را به فضای حیات خویش اضافه كنید:‌ عناصر طبیعی چوبی، گیاهان زیاد ساده، نورپردازی طبیعی، مبلمان مدرن، عناصر آبی، یك وان عمیق، بالشتك‌های نرم، درها یا صفحه‌های كشویی، فضایی برای مدیتیشن، و رنگ‌هایی كه در طبیعت هستی دارند.

 

تمام این عناصر فضایی یكدست و یكپارچه را به هستی می‌آورند كه در آن از عناصر طراحی سبك ژاپنی استفاده شده است؛ فضایی كه آرامش‌بخش است و حیات آرامی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

منبع:  https://www.beytoote.com/mode/decor/japanese1-style-design.html

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 110
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 237
  • بازدید ماه : 370
  • بازدید سال : 24,782
  • بازدید کلی : 39,033